donderdag 17 juli 2008

Sportlife; Stalinorgels in de Tour

Gehaald van Wikipedia;

Katjoesja (Russisch Катюша, ook wel gefonetiseerd als Katyusha) is de aanduiding voor twee typen raketwapens en hun lanceerinstallaties, gefabriceerd in de Sovjet-Unie tijdens de Tweede Wereldoorlog.

In 2009 zal er een derde betekenis van het woord Katjoesja de online encyclopedieën binnensluipen. Die van wielerteam. Katjoesja, of Katyuska, is namelijk de nieuwe naam van Team Tinkoff. Ducrot en Dijkstra zullen wel veel plezier met de nieuwe naam hebben.

Namen van wielerteams hebben mij altijd geïntrigeerd. Sommige namen doen je niets. Ik noem een Kwantum Toko tegelhallen of zoiets, Milram, Rabobank, Histor en het dieptepunt, team High Road. Het zijn saaie namen. Het is dezelfde creativiteit om als Nederlands voetbal team je te vernoemen naar de stad waarin je gevestigd bent, en er dan FC voor te zetten. Ander wielernamen trokken mij wel weer aan. Je had het beroemde ‘Z’ van Lemond, Gewiss, 7-eleven, Carrera, Festina, TI-Raleigh, Bianchi, Discovery Channel, Astana en binnenkort ook Vacansoleil. Hopelijk mag die laatste starten in de Koers naar de zon.

In een moment van verveling heb ik ooit opgeschreven welke namen perfect zouden klinken als wielerploeg. Ik dacht aan team Krupp (een team zo hard als staal), Globe putdeksels wieler team, Windhoek lager Cycling, Porsche (goede ploeg voor sprinters), Mounting Dew cycling, Ballast-Nedam (zonder al te veel op de bagagedrager) en team Duyvis (nou hoor ik dat er hier een feestje is). Team IG-farben was te politiek incorrect.

Maar ik had er nooit aan gedacht om een team te noemen naar de befaamde Stalinorgels aangezien wielerploegen altijd genoemd worden naar hun sponsor. Katyusha vormt hierop een uitzondering. Het team is in handen van Oleg Tinkoff, de zoveelste Russische miljonair die teveel tijd om handen heeft. Daarom heeft hij een team opgericht en heeft er zelf nog een blauwe maandag in gefietst. Nu wil hij de wereld veroveren met zijn nieuwe pro-tour team en heeft het genoemd naar de meeste gevreesde Russische raketten uit de 2de wereldoorlog. We zullen zien.

De eerste betekenis is trouwens een Russisch soldatenliedje, dat ging over het meisje Katyuska die haar vriend miste. Deze was als soldaat aan het front. De laatste strofe gaat als volgt;

Moge de mof zich de Russische Katjoesja herinneren
En horen hoe zij zingt:
Ze haalt de zielen uit de vijanden,
En geeft moed aan de onzen.


Als ik Zabel was hing ik mijn fiets aan de wilgen.

Geen opmerkingen: