vrijdag 2 mei 2008

Soundbites; Hollandse Geschiedenis X

Gisteren, op de dag van de arbeid en hemelvaart, was de grote Nationale Geschiedenis Quiz. Het was natuurlijk een perfecte dag om zo een spektakel te houden. Iedereen was brak van de 30ste april. De grote winnaar was Diederik Samson.


Nu was geschiedenis mijn grote hobby en ik had het eigenlijk ook moeten gaan studeren. Maar ik had geen zin om als geschiedenis leraar voor de klas te gaan staan. Als ik dat wel had gedaan dan had ik nog steeds geen kans gehad om gisteren deze quiz te winnen. Ik kan beter aan een pubquiz meedoen


Helaas was ik niet in staat de gehele quiz te volgen, ik heb een vriendin namelijk. Maar wat ik zag en hoorde deed mij verbazen over de vragen die gesteld werden. Sterker nog, mijn haren gingen er recht van over eind staan. Ik dacht toch echt dat dit soort media evenementen toch bedoeld waren om het Nederlandse publiek bewuster te maken van het geschiedkundige erfgoed van Nederland. Niets was minder waar. Het zal iedereen een worst wezen in welke stad de eerste telefoonaansluiting in Nederland te vinden was. Ook de vraag wanneer de eerste beroepsgroep zich verenigde als vakbond werd afgevuurd op het Nederlandse publiek. Daardoor zal de intresse in geschiedenis vast van worden aangewakkerd.

Natuurlijk had Diederik Samson deze vragen goed. De vakbondsvraag was natuurlijk verplichte kost voor een rode rakker als Samson. Maar tijdens de finale, Samson nam het op tegen een HEMA verkoopster die soms te snel drukte, wist Diederikje met moeite vragen goed te kunnen beantwoorden. Gelukig werd hij geholpen door de jury en de te snel drukkende HEMA verkoopster won hij toch. Als ik tijdens een proefwerk de helft van een antwoord gaf dan werd dit toch echt wel fout gerekend. Maar dit gold niet voor Samson. Hij wist dat er ooit een Nederlandse Admiraal de ketting van Chatham had doorbroken, maar wie was dat ook alweer? Tromp? Nee het was Michiel de Ruyter melde de jury. Maar het antwoord werd toch goed gerekend.

Het kon ook niet anders. Een prominent PvdA lid moest natuurlijk wel op de dag van de Arbeid winnen. Dat kan niet anders. Net alsof Argentinie de finale van 78 zou hebben verloren. Daarom hadden ze vast niet Antoine Bodar uitgenodigd. Daarnaast gunde iedereen het natuurlijk Samson. Hij wint allerlei quizjes op TV, maar bij het echte werk zoals de verkiezing tot fractievoorzitter, trekt hij aan het kortste eind. Toch zielig, moet de jury hebben gedacht.

Van de geschiedenis valt nog steeds veel te leren. Alles hangt samen tijd, plaats en hoe je jezelf presenteerd. Misschien kan Samson zich eens gaan verdiepen in de bijbel met zijn achternaam. Ergens in Nederland zal er wel een kapster rondlopen met de naam van Delilah. Ik weet zeker dat deze wel raad weet met de coupe van Samson.

Geen opmerkingen: