dinsdag 27 mei 2008

Absurditeiten deel drie, het verhaal van de eenzame schoen.....

Gisteren viel me een bericht in de dagbladen op. Aan de Canadese West kust schijnen met enige regelmaat linkervoeten aan te spoelen. Deze voeten zijn gehuld in sokken en schoenen. Het exemplaar dat deze week aanspoelde was al het vierde in 10 maanden.

Het doet me herinneren wat er allemaal langs lands wegen verspreid ligt. Een ritje van 2 uur zorgt er voor dat je de regionale flora en fauna goed leert kennen. Langs de snelwegen woekert het onkruid welig, terwijl de plaatselijke dakratten geplakt op het asfalt liggen. Ook de overblijfselen van de menselijke beschaving is duidelijk zichtbaar. Lege blikjes, flessen, papier, verpakkingen, stukken autoband, andere stukken auto en schoenen.
Vooral die laatste vallen op. Het is er altijd maar een, nooit een paar. Een schoen ligt dan op de snelweg als een stille getuige van een vreemd voorval. Althans, dat denk ik. Misschien is er paar uur van te voren wel een vreselijk ongeluk gebeurd waarbij ledematen in het rond vlogen. Maar niks in de directe omgeving van de schoen wijst daarop. Geen versplinterd glas, geen ingedeukte vangrail of remsporen. De schoen ligt op een maagdelijk stuk weg, in hoeverre een weg dat natuurlijk kan zijn.

Helaas heb ik nooit de tijd om te stoppen, meestal omdat ik er met 120 km/u langsjakker. Ik zou toch meer willen weten. Is het een linkerschoen, of de rechter, meestal is het een linkerschoen blijkt op het web. Welke maat is het? Welk profiel heeft het? De nieuwsgierigheid neemt me totaal in beslag. Als ik schoenen zou vinden op een strand, begrijpelijk. Zeker op een Antiliaans eiland. Maar op de snel weg. Vergeet leven op Mars NASA, vergeet graancirkels. Verklaar die eenzame schoenen langs de snelweg! Misschien is het vinden van de rechterschoenen wel de oplossing voor de zins des levens!

Geen opmerkingen: