vrijdag 29 februari 2008

Heilige Hilarius

Vandaag beleven we een schrikkeldag. Toch bijzonder. Eenmaal per vier jaar is er dus een 29 februari. Het voelt net of we in geleende tijd zitten. Ik krijg er een "final destination" gevoel bij. Alleen dan zonder het gevoel of de dood me op de hielen zit.

Struinende op Wikipedia zag ik weinig schokkende gebeurtenissen. Dat is wel logisch aangezien we slechts een keer per vier jaar een 29 februari meemaken. Wat er wel gebeurde;

in 1996 was er een vliegtuigcrash in de Andes
in 1940 won "gone with the wind" acht oscars
in 1792 werd Rossini geboren
in 468 overleed Paus Hilarius

Oh ja, in 1712 was er in zweden niet alleen een 29 februari, maar ook een 30ste.

In ieder geval was er door de eeuwen heen weinig soeps te beleven op deze datum. Toch wel spijtig als je geboren bent op deze datum. Je bent dus maar een keer per vier jaar jarig. Je kan er dus wel een jeugdtrauma aan overhouden, hoewel het je jong houd.
Daarnaast hebben werkgevers de dag van hun leven. Als het tenminste op een doordeweekse dag valt. Een dag onbetaalde arbeid. Of moet je als werknemer overwerk noteren.

Negenentwingtig februari lijkt me wel een prima dag om te sterven. Niet dat ik dood wil hoor, maar voor de nabestaanden is het wat prettiger. Je hoeft dus maar een keer in de 4 jaar te rouwen. Dat scheelt. Daarnaast hoef je geen bijzondere grafteksten te verzinnen. Als passanten de sterfdata zien zulen ze meteendenken, goh een schrikkeljaar, wat Hilarius!

Geen opmerkingen: