dinsdag 16 juni 2009

Quatre-Bas


Vandaag, op de 16 juni, werd de slag van Quatre-Bas gestreden. Dit was de aanloop tot de beroemde slag bij Waterloo. Vandaag verander ik de naam van mijn blog in Quatre-Bas. Waarom? Ik hou van kruispunten. Je kan, in tegenstelling tot rotondes, een betere keuze maken.

Je hoeft geen rondjes te draaien. Je kiest of je links, rechts of rechtdoor gaat. Terug kan niet meer. Wel bestaat de mogelijkheid om terug te kijken. Een kruispunt is definitief. Een rotonde niet. Bij een kruispunt maak je meteen een keuze.

Bij de slag om Quatre-Bas hielden de geallieerden, oa Nederlandse troepen, stand tegen Napoleon en zijn troepen. Quatre-Bas werd een gelijkspel. Napoleon volgde de troepen van de geallieerden richting Waterloo. En wat daar gebeurde hoef ik niet uit te leggen.

Tevens is Quatre-bas de naam van een kruispunt in mijn geboortedorp ergens in Limburg. Het is inderdaad vernoemd naar de slag. Daarnaast reed ik ooit over Quatre-Bas richting huis. De dag erna veranderde er iets in mijn leven.

Daarom verander ik vandaag de naam van mijn blog in Quatre-Bas. Ter herinnering van die dag.

Geen opmerkingen: