maandag 8 september 2008

Sportlife, Return of the legend

Nadat ik de documentaire van de Franse broers Naudet gezien had over 9/11 was ik enigzins bevangen door Amerikaans patriotisme. Het werd alsmaar groter toen ik overschakelde naar de Nederlandse staatstelevisie. Hier werd vermeld dat 7 voudig tourwinnaar L. Armstrong een contract had getekend bij Astana.

Ik heb toch een aantal keren geknipperd met mijn ogen. Hoe oud was Armstrong, 37 toch? Waarom terugkeren. Hij had de tour zeven jaar beheerst. Dat doet niemand hem niet meer na. Wat drijft deze man. Ik had eerder verwacht dat hij over een jaartje of tien presidentskandidaat zou worden voor de Republikeinen. Maar goed, bij zijn afscheid had meneer Armstrong gezegd;
'Misschien komt ik ooit terug, alleen om de Fransen te pesten'

Helaas ben ik net terug uit Frankrijk. Ik had graag in een Bar Tabac gezeten en Franse mannetjes horen vloeken en tieren over meneer Armstrong. Getuige de verhitte gesprekken die ik hoorde op een teras in Cagnes-sur-mere over doping en Armstrong leeft hij daar nog steeds. Maar waarom alles op het spel zetten. Lance had toch op zijn hoogtepunt afscheid genomen. Ik herinner me het laatste jaar van Indurian en Lemond nog. Dat waren geen fraaie schouwspellen. Eerder een treurspel.

Wil ie doorgaan tot zijn 50ste en een oude zeikerige taart worden zoals mevrouw Longo? Ik denk dat we de waren reden dichter bij huis moeten zoeken. De naam van deze reden is Maarten Ducrot. Het hele seizoen bleef hij maar zeuren dat er minder doping werd gebruikt. Dit was het nieuwe Wielrennen! Er word geen doping meer gebruikt. De sport is clean aan het worden. Misschien zijn deze opmerkingen Armstrong in het verkeerde keelgat geschoten. Het geeft aan dat voorheen, in het Armstrong tijdperk, iedereen doping gebruikte. Dus ook Lance.

Dus aan alle Lance haters. Hij is gedwongen. Hij wilde niet! Hij wilde senator worden, de ironman winnen en de marathon van New York in een recordtempo lopen. En tenslotte zijn loopbaan afsluiten in het witte huis. Maar nee hoor, hij gaat nog een keer de tour winnen. Dankzij Maarten Ducrot!

Geen opmerkingen: