woensdag 1 oktober 2008

Gezocht; Transparante paraplu, zonder clown

1 oktober, de eerste echte herfstdag, de eerste echte dag met veel regen en wind. Of hebben we de laatste weken al zwaar weer gehad. Hangt eraf hoe je het bekijkt. Of in welke context je het neerzet. Met regen komen de paraplu's te voor schijn. Deze accessoire is natuurlijk onmisbaar voor het bestrijden van hemelwater. Het schermt je hele hebben en houden af van nattigheid.

Maar paraplu's hebben ook nadelen. Tenminste als je iets groter bent dan de gemiddelde medeburger. Zoals ik dus. Dan zie je paraplu's bijna als massa vernietigingswapens. (We zullen het maar niet in het Engels vertalen, want voor sommige landen kan dit een aanleiding zijn tot....) Nu de herfst is aangebroken verheug ik me al weer op die scherpe uitstekende baleinen, die dankzij de eigenaar rakelings je hoofd passeren. Oh wat een heerlijk gevoel is dat. Mensen kunnen lekker zich verschuilen achter een paraplu en er blind mee marcheren. Je kunt er zo mee door een drukke winkelstraat lopen, wat zeg ik, rennen!Alleen wel uitkloppen na gebruik, en laten drogen in de gang. Het geeft anders zo smurrie op je tapijt.

Alleen die wind. Daar is de paraplu niet op gebouwd. Een zware windvlaag en alles gaat de lucht in. Na een storm zijn de vuilnisbakken rond pleinen en hoge gebouwen gevuld met afgedankte paraplu's. Het lijkt wel een olifanten kerkhof, of nog erger, Wall Street afgelopen maandag. Mensen vergeten dat nog wel eens. Na een zomer volgt er altijd een herfst en een winter. Daarna komt de lente weer. Je moet alleen oppassen hoe je paraplu opsteekt. Niet bij zware wind dus. En vooral kijken waar je loopt. Zodat je niet iets raakt.

Tsja, de paraplu. Niet echt het meest transparante wapen tegen hemelwater. Zeker degene met een hele scherpe punt van ijzer. Dat voel je bijna niet. Maar goed, ik wen er wel weer aan. Want het is herfst. En de winter komt eraan. Maar gelukkig zijn er nog altijd die woorden van die wijze clown. U weet wel, hij was bijna vader. Op zijn leeftijd! Ware het niet dat Ohra daar een stokje voor stak.
Want, na regen komt zonneschijn, ook na zwarte maandagen en stormachtige woensdagen. Ook na goede vrijdagen.
Wat er ook gebeurt, altijd blijven lachen. We zijn er morgen nog wel.

Zo dat was het dan, wat vermoeiend allemaal. En ingewikkeld! Allememachies zeg!, ik denk dat ik dit alles nog via de binnenkant van mijn ogen ga bekijken.

Geen opmerkingen: