maandag 17 maart 2008

Soundbites; Heksenjacht


Belle de Jour en Le petite Anglaise, bloggers die klokkenluiders zijn geworden. Er is nu een nieuwe bloggende klokkenluider opgestaan, Civil Sherf. Wederom een vrouw die de slippertjes van politici aan de kaak stelt in haar blog. Ze noemen haar de volgende Deep Troath. What's in a name?

Deze informatie las ik vanochtend, al wachtende op mijn nieuwe wasmachine, op weblogs/nos.nl. Vanuit Londen berichte Tim Overdiek over deze stoute ambtenaar. Een ware heksenjacht was daar ontstaan om achter de ware identiteit te komen van deze dame. Helaas is de website uit de lucht. Hoe zou dit komen?

In Engeland komen dit soort blogs vaker voor. In Nederland veel minder. Mocht ik tijdens het wachten op mijn wasmachine er nog eentje vinden dan link ik hem meteen door. Misschien had ik in mijn tijd als ambtenaar ook een boekje kunnen opendoen. Het feit dat ik me ooit heb voorgenomen om niet meer te gaan werken voor bepaalde instellingen, laat zien dat er genoeg te melden valt over de Nederlandse politiek en haar instellingen. Laten we het zo zeggen, in een bepaalde gemeente in Nederland wilde men een nieuw betalingssysteem. Dit systeem was afgetest door deskundigen omdat het te duur was en niet zou werken. Echter doordat de directeur van de afdeling het toch wilde hebben, liepen medewerkers na een half jaar met de handen in het haar.

Maar goed, misschien dat alles nu in Nederland wel goed functioneerd. We hebben geen Civil Sherf nodig dan, of toch wel? Moet er een Nederlandse versie van Sherf komen, een dolle Willem ofzo? Of hebben we de zaakjes goed op orde en zal zo een blog slechts de boel alsnog verzieken. Ik geloof van niet.

Waar blijft de blogger die spreekt vanuit de gewelven van de 2de kamer, waar blijft het partijlid die schrijft over het wel en wee van de SP? Ik beloof u, ik zal het lezen. Nee, niet lezen, eerder verslinden. Net zo als de rest van Nederland. Sta op bloggers der Nederlanden, en verenigd u!




Geen opmerkingen: