vrijdag 28 maart 2008

Geert Wilders, of de Koffieveilingen der Nederlandse handelsmaatschappij


Wachtend op mijn huidige favouriete serie kwam opeens het nieuws. Hij is online! Zo snel mogelijk spoede ik naar mijn pc, typte de website in en wachte. Ik voelde me weer 4 jaar oud ten tijde van pakjesavond.

Langzaam en traag probeerde de website de film op te starten. Het lukte niet. Uit Armoede besloot ik de Engelse versie op te starten. De meest besproken film van Nederland en ik ging hem in het Engels zien, wat een schande. Wederom werd er traag geladen. Maar toen, opeens was hij daar, de film..............

Na het einde kwam de kater. Ik besefte dat ik net een half uur van me leven had weggegooid voor een prul. Een kwartier laden en downloaden, en een kwartier kijken.

Waar ik verwachte een werk als Max Havelaar te zien, zag ik een powerpoint presentatie die een woordblinde mbo-er nog beter in elkaar had kunnen zetten. Helaas dus geen hoogstaande Nederlands produkt zoals Eline Vere, maar een aantal krantenartikelen en oude filmbeelden.

Goed, de film was wat gehyped. Persconferentie door de premier, brandende poppen in landen als Afganistan en Iran, noodmaatregelen voor ambassade's en wat nog niet meer. Dus de basis voor een fantastische 15 minuten lagen klaar, laat staan voor een hele lange nabeschouwing.
Ik heb het wel vaker gehad, een film heeft een geweldige trailer, maar uiteindelijk bleek het een kutfilm. Daar kan Geert natuurlijk niks aan doen. Geert is politicus, geen filmmaker.

Maar toch, waarom geen werk als Max Havelaar? Geen Droogstoppel, geen Stern, geen Saidjah en Adinda! Waarom niet Geert. Heel de wereld kijkt en dan maak je dit? Dit is inderdaad een schande. Als je het doet, doe het dan goed!

Geert heeft toch wel geschiedenis gemaakt. In 15 minuten zorgde hij ervoor dat het begin van het einde van de Partij van de Vrijheid werd ingeluid. Fitna krijgt geen prominente plaats in de wereldgeschiedenis zoals Triumph des Willens of Birth of a Nation. Misschien word het over 30 jaar een onderwerp voor een aflevering van Andere Tijden.


Trusten Geert!


Geen opmerkingen: