zaterdag 12 december 2009

Het Gillette effect


Iedereen heeft de reclame spot wel eens gezien. Henry, Federer en Tiger Woods figuren voor Gillette om reclame te maken voor scheermesjes. Het ziet er flits uit en iedereen wilt geassocieerd worden met succesvolle sporters.

Maar er heerst een vloek op de campagne. Niet op de scheermesjes maar op de sporters. Het lijkt wel of ze straf krijgen omdat ze hun ster hebben verkocht aan de commercie. Grof geld verdienen word dus bestraft door de goden van de sport.

Allereerst is Federer aan de beurt. Ene tijdlang was hij de beste tennisster ter wereld. Totdat hij dagelijks figureerde in het spotje van Gilette. Toen begon hij steeds meer partijen te verliezen. Hij was niet meer de onverslaanbare superster van de tenniswereld. Als tweede volgde Henry. Hij verloor geen wedstrijden, in tegendeel. Hij won een wedstrijd door toedoen van een handsbal. Hierdoor plaatste Frankrijk zich voor het WK in Zuid-Afrika ten koste van Ierland.

En sinds twee weken is Tiger Woods in een slecht daglicht te komen staan. Als de beste golfer ter wereld had hij een omzet van 1 miljard dollar. Daarnaast was hij de eerste succesvolle zwarte golfer in een door blanken gedomineerde omgeving. Hij was een rolmodel. Maar rolmodellen schaatsen ook wel eens scheef. Na het auto ongeluk en het uitkomen van al zijn slippertjes besloot Tiger het even rustig aan te doen.

Ach ja, het Gillette effect. Terwijl uit onderzoek blijkt dat mannen met baarden in het algemeen gezien worden als onsympathiek en niet vrijgevig. Gillette zou beter een filmpje kunnen maken met de kerstman en Sinterklaas die zich scheren. Dat maakt dus meer indruk. En dan kunnen sporters ook weer doen waar zij goed in zijn zonder bang te zijn voor banvloeken.

Geen opmerkingen: