donderdag 12 november 2009

Business Seats bij Sint Maarten


Gisteren was Sint Maarten. Nog zo een traditioneel feest dat in de verdrukking komt door de amerikanisering van Europa. Men geeft liever de voorkeur aan Halloween. Hallo, verkleden doe je met Vastenavond!

Toen ik het verhaal van Sint Maarten uitlegde aan mijn vriendin dacht ik terug aan vroeger. Aan de lampiontochten, het vreugde vuur en het toneelstuk. Toneelstuk, ja toneelstuk. Rondom het vreugdevuur vond het Sint Maarten verhaal plaats. Sint Maarten, een Romeins officier komt laat op de avond aan bij de stadsmuren. Daar treft hij een zwerver aan. Hij schenkt hem de helft van zijn mantel. Waarom de helft? Omdat een helft van zijn mantel van Rome was, de andere helft van hem.

Keer op keer kon ik het schouwspel goed zien. Het Sint Maarten vreugde vuur was namelijk bij de fabriek van mijn vader. Vanuit zijn kantoor had ik prima uitzicht op het gebeuren. We zaten droog en warm. En we hoefden niet bang te zijn om in de paardenstront van Sint Maarten te trappen. Nu ik zo terug denk zat we redelijk in een vip gedeelte. Business seats is het andere fenomeen waar aan ik denk.

Hoewel ik meer denken aan de herinneringen dat ik daar stond met mijn wijlen vader bedenkt ik eigenlijk hoe vooruitstrevend we toen waren. Voetbalclubs hadden nog niet zo ruimte gecreƫerd. Ach ja, ik herinner mij liever de tijd die ik met mijn vader doorbracht. Daarom mag Sint Maarten nooit verdwijnen. Ik gooi de Business Seats in de strijd tegen Halloween. Verkleden kan je altijd nog met Vastenloavend!

Geen opmerkingen: